Handige tips : Wat kun je doen tegen een ijsbeentje?

mei 15, 2019 0 Door OMJoepenRien
Geblesseerde speler

Geblesseerde speler

Ik denk dat elke voetballer in zijn carrière el eens te maken heeft gehad met een ijsbeentje. Je hebt er ruim een week last van en je bovenbeen is stijver dan het gemiddelde frietje in de kantine. Het is misschien wel één van de pijnlijkste blessures van het voetballen, waar je enige tijd last van hebt. Een ijsbeentje is natuurlijk niet het pijnlijkste wat een voetballer kan overkomen, want een schop van een gemiddelde kelderklasse linksback is misschien wel pijnlijker, maar toch is het nooit prettig. Maar de grote vraag is nu, wat kun je precies doen tegen een ijsbeentje?

 

Alle eerste wat is het precies? Een ijsbeentje, ook wel paardenkus genoemd, is een spierkneuzing in de bovenbeen. Vaak ontstaat het door een harde botsing met een voorwerp of persoon. Het kan zo dat je een knietje krijgt van een tegenstander of je komt hard ten val na een heftig avondje zuipen. Vaak voel je dat je gehele bovenbeenspier hard aanvoelt. Dit komt omdat de spier die van de bekkenrand tot aan de knieschijf loopt een flinke dreun heeft gehad.

Roomkaas

Maar wat kun je er precies aan doen, zodat het minder pijnlijk aanvoelt? De Duitse trainer Felix Magath had in zijn tijd bij Fulham een bijzondere methode gevonden om een ijsbeentje te genezen. Felix zei tegen zijn spelers dat ze roomkaas moesten kopen en dat mengen met pure alcohol. Deze combinatie zou een biologische reactie veroorzaken en de kneuzing herstellen. Daarnaast moesten spelers hun moeder bellen en dit zorgde ook voor biologische reactie, maar dan van de liefde. Deze reactie zal ook de bovenbeen herstellen. Het klinkt allemaal een beetje raar, maar het is het proberen waard. Of je hebt er een hele week last van of je smeert van roomkaas op je bovenbeen. De keuze is voor ons snel gemaakt!

Minder voor de hand liggende opties

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om even langs de fysio of de plaatselijke sportverzorger te gaan om je bovenbeen soepeler te maken. Maar waarom zou je het wondermiddel roomkaas niet gebruiken voor je bovenbeen. Is de fysio toch te veel moeite, dan kan je ook thuis een paar oefeningen doen. Een voorbeeld hiervan is een rondje fietsen of je moet langzaam je hak naar je bil bewegen. Dit zorgt ervoor dat je bovenbeen niet stijf wordt. Als je dan toch te veel last hebt, dan kan je twee paracetamol innemen.  

 

Bron: (centrumevers, sd)